En virksomhed er efter EU’s databeskyttelsesforordning forpligtet til at give den registrerede (patienten) en række informationer, når personoplysninger indsamles fra den registrerede. Privatlivspolitikken lægges på klinikkens hjemmeside.

PLO og Bruun & Hjejle Advokatpartnerselskab har udarbejdet nedenstående skabelon, som den enkelte praksis selv skal gennemgå og tilrette, så oplbysningerne stemmer overens med de konkrete forhold i klinikken.

PLO og Bruun & Hjejle Advokatpartnerselskab påtager sig intet ansvar for medlemmernes anvendelse af dette materiale og kan ikke gøres ansvarlige for senere regelændringer, der måtte få betydning for indholdet og behov for opdatering deraf. Medlemmernes tilegnelse og anvendelse af materialet sker på medlemmernes eget ansvar og Bruun & Hjejle Advokatpartnerselskab og PLO kan således ikke gøres ansvarlig for fejl og mangler i indholdet der måtte opstå som følge af medlemmernes anvendelse af materialet.

Privatlivspolitik for patienter

Behandling af oplysninger

I forbindelse med vores undersøgelse, diagnostik og behandling af dig
som patient indsamler og behandler Lægehuset Bondovej som dataansvarlig
en række personoplysninger om dig. Dette er vi forpligtet til efter
autorisationslovens kap. 6 og journalføringsbekendtgørelsen.

I denne privatlivspolitik beskrives, hvordan Lægehuset Bondovej behandler, bruger og videregiver dine personoplysninger.

Typer af oplysninger

Lægehuset Bondovej indsamler og behandler følgende typer af
personoplysninger om dig (i det omfang det er relevant for netop dig):

Almindelige kategorier af personoplysninger:

  • Navn, adresse, evt. e-mailadresse, telefonnr., personnummer køn,
    familie relationer og sociale relationer, arbejdsrelationer og
    uddannelse.

Særlige kategorier af personoplysninger (”følsomme personoplysninger”):

  • Helbredsoplysninger (f.eks. journal oplysninger, prøvesvar, tests,
    røntgenbilleder, scanningsvar mv.), seksuelle forhold, race eller etnisk
    oprindelse samt religiøse forhold.

Formål

Vi behandler dine personoplysninger til følgende formål:

  • Vores undersøgelse, diagnostisk og behandling af dig
  • Udarbejdelse af lægeerklæringer
  • Udarbejdelse af attester til brug for myndigheder, forsikringsselskaber mv.
  • Kommunikation med eller henvisning til andre sundhedspersoner, læger, sygehuse eller sygehuslaboratorier
  • Medicinordinationer, herunder udstedelse af recepter
  • Indberetning til kliniske kvalitetsdatabaser
  • Indberetning af laboratorieprøver til sygehuslaboratorier
  • Afregningsformål
  • Overholde vores forpligtelser i henhold til gældende lovgivning,
    herunder EU’s databeskyttelsesforordning, databeskyttelsesloven og anden
    relevant sundhedsretlig lovgivning, f.eks.
  • Dokumentationspligt
  • Overholdelse af basale principper for behandling af personoplysninger og juridisk hjemmel for behandlingen
  • Iværksættelse og vedligeholdelse af tekniske og organisatoriske
    sikkerhedsforanstaltninger, herunder men ikke begrænset til at hindre
    uautoriseret adgang til systemer og oplysninger, hindre modtagelse eller
    distribution af ondsindet kode, standsning af overbelastningsangreb
    (denial-of-service-angreb) og beskadigelser af computersystemer og
    elektroniske kommunikationssystemer
  • Undersøgelse af mistanke eller viden om sikkerhedsbrud og rapportering til individer og myndigheder
  • Håndtering af forespørgsler og klager fra registrerede og andre
  • Håndtering af inspektioner og forespørgsler fra tilsynsmyndigheder
  • Håndtering af tvister med registrerede og tredje parter.
  • Statistiske undersøgelser og videnskabelig forskning
  • [indsæt andre forpligtelser i henhold til gældende lovgivning, hvis relevant]

Frivillighed

Når vi indsamler personoplysninger direkte fra dig, giver du
personoplysningerne frivilligt. Du er ikke forpligtet til at give disse
personoplysninger til os. Konsekvensen af ikke at give os
personoplysningerne vil være, at vi ikke kan varetage formålene ovenfor,
herunder at vi i nogle tilfælde ikke kan undersøge, diagnosticere eller
behandle dig.

Kilder

I nogle tilfælde indsamler vi personoplysninger om dig fra andre
sundhedspersoner, f.eks. sygehuse eller ved opslag i elektroniske
journalsystemer. Vi behandler de modtagende oplysninger i
overensstemmelse med denne privatlivspolitik.

Videregivelse af personoplysninger

Idet omfang det er nødvendigt for den konkrete undersøgelse,
diagnosticering eller behandling af dig, vil dine personoplysninger
blive videregivet og delt med følgende modtagere:

  • Der videregives oplysninger til andre sundhedspersoner, hvis det er nødvendigt af hensyn til et aktuelt behandlingsforløb.
  • Der videregives oplysninger til RKKP (kliniske kvalitetsdatabaser),
    Styrelsen for Patientsikkerhed, Sundhedsdatastyrelsen (medicin,
    vaccinationer, utilsigtede hændelser og dødsfald), politi og domstole,
    sociale myndigheder, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i det omfang, at
    der foreligger en pligt hertil ifølge gældende lovgivning.
  • Du har som patient adgang til dine egne oplysninger (indsigtsret).
  • Ved henvisning af patienter videregives oplysninger til de sundhedspersoner, hvortil henvisningen er sendt.
  • Ved indberetning af laboratorieprøver videregives prøverne til sygehuslaboratorierne.
  • Ved indberetning af oplysninger i forbindelse med afregning for
    patientbehandling videregives oplysninger til de regionale
    afregningskontorer.
  • Ved udstedelse af recepter videregives oplysninger til landets apoteker og Lægemiddelstyrelsen via FMK.
  • Ved indberetning til kliniske
  • I andre tilfælde videregives oplysninger til pårørende eller forsikringsselskaber.

Lovgrundlag for behandling og videregivelse af personoplysninger

Det juridiske grundlag for at indsamle, behandle og videregive dine personoplysninger er:

  • Til brug for den almindelige patientbehandling indsamles, behandles
    og videregives almindelige personoplysninger i medfør af
    databeskyttelsesforordningens artikel 6(1)(c) og (d), mens de følsomme
    personoplysninger indsamles, behandles og videregives i medfør af
    databeskyttelsesforordningens artikel 9(2)(c) og (h).
  • Herudover er vi forpligtet til at behandle en række
    personoplysninger om dig ved den almindelige patientbehandling i medfør
    af autorisationslovens kap. 6, bekendtgørelse om sundhedspersoners
    journaler (journalføringsbekendtgørelsen) særligt §§ 5-10, samt
    sundhedslovens kap. 9.
  • Oplysninger til brug for afregning for patientbehandling fremsendes
    en gang pr. måned til regionens afregningskontor efter reglerne i
    Overenskomst om almen praksissundhedslovens §60.
  • Medicinordinationer på recepter samt vaccinationer sendes via
    IT-tjenesten FMK efter reglerne i sundhedslovens § 157 og bekendtgørelse
    om recepter og dosisdispensering af lægemidler særligt kap. 3.
  • Kliniske patientdata videregives til kliniske kvalitetsdatabaser
    efter reglerne i sundhedslovens §§ 195-196 og bekendtgørelse om
    indberetning af oplysninger til kliniske kvalitetsdatabaser m.v. Data
    kan også videregives på baggrund af et konkret samtykke fra dig som
    patient.
  • Dine personoplysninger videregives alene til forsikringsselskaber
    med dit forudgående samtykke, jf. databeskyttelsesforordningens artikel
    6(1)(a) og 9(2)(a).
  • Dine personoplysninger videregives alene til dine pårørende med dit forudgående samtykke efter reglerne i sundhedslovens § 43.
  • Ved afdøde patienter kan visse personoplysninger videregives til afdødes nærmeste pårørende reglerne i sundhedslovens § 45.

Tilbagekaldelse af samtykke. Hvis behandlingen af
dine personoplysninger er baseret på samtykke, har du ret til at
tilbagekalde samtykket. Hvis du tilbagekalder samtykket, påvirker det
ikke behandlingen forud for tilbagekaldelse af samtykket, herunder en
videregivelse baseret på samtykke.

Brug af data behandlere

Dine personoplysninger behandles og opbevares hos vores data
behandlere, som opbevarer dem på vegne af og efter instruks fra os.
Vores data behandlere er p.t.

  • CompuGroup Medical
  • Systemhuse
  • Andre IT-leverandører
  • DAK-E (digitale forløbsplaner)
  • DMDD, Webreq og Webpatient (bestilling af laboratorieprøver og opbevaring af borgerens svar på spørgeskemaer)
  • Mv.

Opbevaringsperiode

Vi opbevarer personoplysninger om dig, så længe vi har behov for at
varetage de overfor angivne formål. Vi har dog i henhold til
journalføringsbekendtgørelsen § 15 pligt til at opbevare disse i minimum
10 år efter seneste tilførsel til journalen. Der kan opstå tilfælde
hvor vi er nødsaget til at opbevare dine personoplysninger i længere
tid, f.eks. i forbindelse med en klagesag eller erstatningssag, hvor
oplysninger i så fald vil blive opbevaret, indtil sagen er endeligt
afsluttet.

Dine rettigheder

Du har – med lovens begrænsninger – visse rettigheder, herunder retten til indsigt i personoplysninger, retten til at få ændret ukorrekte oplysninger, retten til at få slettet oplysninger, retten til at få begrænset oplysninger, retten til dataportabilitet, retten til at gøre indsigelse mod behandlingen af personoplysningerne, herunder ift. automatiseret, individuel beslutningstagning (”profilering”).

Du har også ret til at klage til en kompetent tilsynsmyndighed, herunder Datatilsynet.

Kontakt

Hvis du har spørgsmål vedrørende behandlingen af dine personoplysninger eller udnyttelsen af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte os.

Adresseoplysninger på klinikken:
Lægehuset Bondovej
Bondovej 2, 5250 Odense SV
Dato: 13. juni 2018